کد مطلب:46678
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:31
آيا آيات قرآن در مسايل اجتماعي است، و آيا جنبه روانشناسي آن در نظر گرفته
شده است؟ آيا ميتوان برداشتهاي علمي مثل شيمي، فيزيك، پزشكي و... از آيات كرد؟
در قرآن، مسائل اجتماعي و آيات روان شناسانه مطرح شده است. هم چنين بخشي از اسرار علم و حقايق عالم هستي، مانند قانون جاذبه، زوجيت در عالم گياهان، حركت زمين و حركت منظومه شمسي آمده است كه به عنوان اعجاز علمي قرآن از آن ياد ميشود، ليكن نبايد انتظار داشت كه قرآن تمام مسايل علوم ر. ك: آيت اله ناصر مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج 8، ص 145 .
طبيعي و اسرار و خواص همه اشيا را آن گونه كه در علوم تجربي طرح ميشوند، بيان كند، زيرا قرآن براي اين مقصود بيان نشد، يك دائرةالمعارف يا كتاب زمينشناسي و گياهشناسي و فيزيك و شيمي نيست.
قرآن كتاب تربيت و هدايت است. براي اين نازل شده است كه انسانها را به سوي زندگي پاك آميخته با سعادت و فضيلت (كه راستي و امانت داري و نظم و رحمت بر آن حاكم باشد و سرانجام او را به قرب خدا برساند) رهبري كند.
خداوند درباره قرآن ميفرمايد: ما اين كتاب را بر تو نازل كرديم براي بيان هر چيزي منظور بيان كليه{P 3-2 - نحل (16) آيه 89.
اموري است كه با نجات و سعادت و تربيت انسان مربوط است، از اين رو به دنبال اين جمله ميفرمايد: و براي هدايت و رحمت و بشارت همه مسلمانان اگر بخشي از اسرار علوم و حقايق عالم هستي در قرآن آمده{P است، نه به عنوان عرضه كردن علوم طبيعي و مانند آن به سبك دائرةالمعارف ميباشد، بلكه به منظور اهداف تربيتي و اخلاقي، و تعليم درس توحيد و خداشناسي، و فهم اسما و صفات حق و يا آشنا شدن با اسرار معاد است. در حقيقت خداوند، هدايت انسانها را كه هدف اصلي در نزول آيات است، براساس واقعيات و پيام قرآن، ج 8، ص 144.
حقايقي كه در جهان خلقت وجود دارد، ترسيم نموده كه بخشي از عالم خلقت، عالم طبيعت و موجودات طبيعي است.
در مورد مسايل اجتماعي بايد گفت كه اسلام همه احكام خود را در قالب اجتماع ريخته و روح اجتماع را تا
آخرين حد ممكن در احكام دميده است ، مانند: حج، نماز جمعه، نماز جماعت، جهاد، امر به معروف، علامه طباطبايي، روابط اجتماعي در اسلام، ص 11.
نهي ازمنكر، اجراي حدود، خمس، زكات، اصلاح بين مردم، خدمت به مردم، تولي، تبري، وحدت شورا، انفاق، حسن معاشرت، صله ارحام، نظم در كارها و...
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.